יום ראשון, 8 באוגוסט 2010

פער דיגיטלי -הקהילה החרדית

הי,
בהמשך לפוסטים הקודמים בנושא הפער הדיגיטלי,בחרתי לעסוק הפעם בקהילה החרדית ולבדוק האם יש פער דיגיטלי בקרב אוכלוסיה זו  והאם קיים פער בין חרדים וחילוניים.
לדברי החוקרת קרין ברזילי-נהון מאוניברסיטת תל אביב, קיים פער כזה, בין קהילות פתוחות לבין קהילות מבודדות וסגורות כמו החרדים.
מחיפוש באינטרט סביב נושא זה,ניכר כי עם השנים יש שינוי בקרב הקהילה החרדית וקיימת התקדמות בקרב הקהילה החרדית לעבר עידן המידע.

מחקר משנת 2004 שבחן את דפוסי השימוש של חרדים באינטרנט מפריך את הסברה לפיה החרדים מתרחקים מהאינטרנט. החוקרים, קרין ברזילי-נהון ופרופ' גד ברזילי מאוניברסיטת תל אביב, קובעים כי על אף האיסורים הרבניים על שימוש באינטרנט שלא למטרות עבודה בלבד, יותר ויותר חרדים משתמשים באינטרנט לא רק לצורכי עבודה.
במחקר, השוו החוקרים בין משתמשי אינטרנט חילונים, דתיים וחרדים. הם גילו כי שליש ממשתמשי האינטרנט החרדיים גולשים באתרים חילוניים למרות איסורי הרבנים.
על פי הממצאים האלה, הגולשים החרדים הם שני אחוזים ממשתמשי האינטרנט, בעוד ששיעורם באוכלוסייה הוא כשישה אחוזים. החוקרים מדגישים כי העובדה שב-37 אחוז מבתי האב בבני ברק יש מחשבים אישיים ממחישה כי חדירת הטכנולוגיה למעוזי ההתנגדות האחרונים היא עובדה מוגמרת.
אבל , שימו לב לעובדה הבאה: החוקרים גילו, כי מרבית (67%) החרדים הגולשים באינטרנט הם צעירים (עד גיל 28), בעוד שבציבור החילוני והדתי הצעירים עד גיל 28 מהווים רק כ-45%- 40% מקרב הגולשים. בעוד שהאוכלוסייה החרדית היא הענייה ביותר בקרב יהודים בישראל, דווקא השימוש באינטרנט בתוכה, שיוויוני יותר מן השימוש המקביל בקרב חילונים ודתיים. כלומר, בניגוד לצפוי, הפער הדיגיטלי בקרב חרדים קטן יותר מכפי שרבים סוברים!!!!.
במחקר  בולט הפער בין נשים לגברים חרדים באינטרנט, באופן החורג מהפער באוכלוסייה הכללית. בקרב האוכלוסייה החילונית והדתית, כ-45 אחוז הן נשים, בעוד שיעור הנשים החרדיות הוא כ-35 אחוז בלבד. נתון זה מפתיע במיוחד, שכן שוק העבודה החרדי הוא נשי בעיקרו בקרב החרדים עד גיל 30. לנתוני המחקר המלאים לחצו כאן

מחקר עדכני יותר שפורסם בשנת 2009 על ידי פרופסור שיזף רפאלי בכנס "אינטרנט 2009 והציג את דיוקן הגולשים באינטרנט,קבע ששיעור השימוש של אוכלוסיית החרדים היהודים הוא הנמוך ביותר, מבין כל קבוצות האוכלוסייה שנבדקו בסקר, והוא עמד על 16.7% מסך אוכלוסיית החרדים.

מחקר מעניין ומקיף נוסף שנערך על ידי אסף מלכי ופורסם ב2009,מביא נתונים עדכניים יותר ואני ממליצה  בחום לקרוא אותו.
 הוא מדבר על כך שלקהילה החרדית יש חסמים חברתיים ותרבותיים המונעים ממנה לעשות שימוש נרחב באינטרנט ומחשבים. המחקר הוא מעניין לקריאה כי הוא בוחן איזה שימושים יותר פופולריים בקרב האוכלוסייה החרדית.

בכל מקרה, כפי שהבנתי מהמחקרים השונים ומכתבות שונות שמצאתי בעניין,יש התקדמות של הקהילה אל עבר הטכנולוגיה אך עדיין קיים פער גדול. דוקא מערכת החינוך החרדית ,אינה עושה שימוש נרחב במחשבים ואינטרנט כנראה מחשש לחשוף את התלממידים לתכנים שאינם הולמים וכך נוצר מצב בו נראה כי קיים פער דיגיטלי בתחום השימוש והידע גם אם בהרבה בתים חרדים יש מחשב וחיבור לאינטנרט. כלומר, לא מספיקה החומרה כדי לגשר על פער המידע שהולך וגדל.

להתראות דנית




5 תגובות:

  1. הי דנית,
    כאחת שעבדה בבני ברק והתחככה לא מעט עם המגזר החרדי וידיעותיו באינטרנט, יש לי תחושה שהממצאים לא תמיד משקפים את המציאות. כבר שמעתי לא מעט פעמים הורים לילדים חריגים במגזר החרדי משוחחים עימנו על דברים שמצאו באינטרנט ועל מחקרים ועובדות שמצאו ברשת, אבל הם מבקשים שהמידע לא יזלוג החוצה...
    הם משוטטים ברשת בלי שהשכנים ידעו, הם גולשים שעות על גבי שעות, מבלי להודות בכך... הם הרבה יותר מעורים במרחבי הרשת מאשר נדמה לנו...
    חוץ מזה, חיפוש פשוט בגוגל תחת המושג "שאלות לרב" מצאתי 144,000 אתרים... זה אומר דרשני הן לגבי המשתמש והן לגבי הכותב, המפרסם ומנהלי האתרים...
    בדבר אחד אני מאד מסכימה איתך, מערכת החינוך החרדית אינה מעיזה להכניס את המחשבים לחדריה באותה תנופה שעושה זאת המערכת הלא חרדית (ממלכתי וממלכתי - דתי)... אבל אני לא חושבת שיגיע היום ויהיה שיוויון בתחום זה בתוך מסגרות החינוך... נראה לי כי המחשב והגלישה באינטרנט ימשיכו להחשב כחינוך האפור...
    בברכה
    נעמי

    השבמחק
  2. הי נעמי
    תודה על תגובתך.שמחתי לקרוא את תגובתך מ"השטח", בעקבות עבודה עם חרדים. זה הופך את החומר התיאורטי לאמיתי יותר....
    אני שותפה לתקווה שגם המגזר החרדי , יגדיל את השימוש במחשב במערכת החינוך...
    דנית

    השבמחק
  3. דנית שלום!
    קראתי בעניין את דבריך בפוסט.
    האמת שהיתה לי תחושה שההנחה הבסיסית שלנו שיש פער גדול מאוד בשימוש במחשבים במגזר החרדי מוטעת. למרות שהחברה הדתית היא חברה סגורה הרי שלהתחכחות היומיומית שלהם עם החברה הלא חרדית תהיה השפעה. ואני מסכימה עם דברי נעמי שהם משתמשים במחשבים ובאינטרנט אבל הם לא מוכנים להצהיר על כך בגלוי והכל נעשה בשקט. וכאן אני מקבלת חיזוק להרגשתי מהמחקרים.

    השבמחק
  4. דנית,
    קראתי בעניין את הפוסט שכתבת, התחברתי אליו משום שהוא עוסק בנושא שבחרנו לעבודת הסיכום אצל דר' חגית מישר- טל.
    אני מסכימה עם דברי חברותיי, בחברה החרדית, כנראה, לא יצהירו בגלוי על על השימוש במחשבים ובאינטרנט.
    אך מה לעשות, כנראה שאי אפשר להתנתק מן הקידמה...
    דורית

    השבמחק
  5. הי
    מאוד שמחתי לקרוא את תגובותיכן לפוסט הוא אכן מעורר תהיות רבות.
    אשמח לראות את עבודתכן בנושא,נראה לי כי בחרתן נושא מאוד מענין לכתיבת העבודה.
    בהצלחה
    דנית

    השבמחק