יום חמישי, 9 בדצמבר 2010

"העברה" בלמידה

במסגרת הקורס "אסטטרטגיות למידה מתקדמות" עם הגב' נטע  נוצר, חקרנו באופן עצמאי את  המונח  "העברה" וכיצד הוא בא לידי ביטוי בלמידה.

העברה היא תופעה שלקוחה מעולם הפסיכולוגיה ומסבירה תהליך של הפנייה בלתי  מודעת של רגשות מאדם אחד לאדם אחר. 
העברה היא מרכיב חשוב במעגל הלמידה  ויש לו שלושה שלבים: 
א. רכישה-הלומד מבצע משימה ספציפית עליה הוא מתאמן ומתרגל את הרכישה.
ב. העברה- הלומד פועל ללא עזרה בתנאים שונים מאלה שהיו התהליך הרכישה. מדובר בביצוע ההתנהגות שנרכשה בשלב הקודם. 
ג. שמירת הרכישה וההעברה זמן רב לאחר האימון- זוהי בעצם פעולה של זיכרון  בה אני בודקת את ההתנהגות במרווח של זמן מסוים מהאימון.
העברה בלמידה היא שימוש בידע וכלים שנרכשו בנושא מסוים לצורך שימוש בנושא אחר או הקשר אחר.בתהליך הלמידה העברה היא חיונית כי כך התלמיד יכול ללמוד דברים חדשים תוך התבססות על דברים מוכרים וקודמים שלמד.

העברה מתרחשת במוחו של הלומד ונשענת בעיקר על מאגר סכמות הנבנה בתהליך הלמידה. בשלבי אימון קצרים קל להבחין בתהליך העברה, בעוד שבלמידה ארוכת טווח קשה לזהות ולגלות את תהליך העברה.

יצירת העברה על ידי הלומד מותנית ברמת הדמיון שבין המצב שבו נרכש הידע למצב החדש והלא צפוי. ככל שמאגר האירועים של הלומד דומה יותר למציאות היום-יומית בכיתתו, הסיכוי להעברה גבוה יותר.
בלמידה ניתן לדבר על שני סוגי העברה עיקריים:
העברה שלילית:כאשר למידה ממצב אחד מפריעה ללמידה במצב שני .העברה חיובית: כאשר למידה בנושא אחד מסייעת ללמידה בנושא אחר, ללמידה אחרת.
ולעניין החינוך בכלל ותקשוב בפרט העברה חיובית היא חלק חשוב מאוד בתהליך הלמידה. בנוסף לסיוע ללומדים לרכוש מידע ספציפי יותר בקלות, העברה חיובית, מסייעת ללומדים לתפקד ביעילות במצבים חדשים שעבורם אין להם מידע. היא מאפשרת ללומדים לפתור בעיות שהם לא ראו לפני. למעשה, המטרה העיקרית של החינוך היא לאפשר העברה חיובית כדי למזער העברה שלילית.
בכיתת החינוך שלי-כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל אני זו שמלמדת את מרבית המקצועות רבי המלל.  ניתן לומר בעצם ,שבכל כיתה וגם בכיתתי מתרחשים אם כן תהליכי העברה רבים.  לדוגמא:

1. שיעור מחשבים- במסגרת השיעורים מתרחשת העברה של מיומנויות שונות שנלמדו כבר בתוכנת וורד ויישומן בתוכנות חדשות כמו פאוור פוינט. למשל הילדים למדו לשנות גודל אותיות,לשנות צבע,להוסיף תמונה. כעת נדרש מהם לבצע "העברה" וליישם את הידע שלהם בתוכנה חדש הדומה לתוכנה הקודמת בפונקציות שלה,תוך זיהוי האייקון הדומה למשל.


2. בשיעורים רבי מלל מתרחשת גם כן העברה בכל תהליך הלימוד.הילדים לומדים להתמודד עם סוגי טקסטים שונים כמו טקסט מידעי,טקסט סיפורי וכדומה. הם לומדים שעליהם לבחון:כותרת,מילים קשות או כל אסטרטגיה אחרת. בהמשך ,הם צריכים להעביר את המידע ולהשתמש בידע שרכשו כדי להתמודד עם טקסט חדש שאינו מוכר להם.
מסתבר אם כן,שתהליך ההוראה והלמידה אינו פשוט. אין ספק שמתרחשים בו תהליכים רבים מורכבים ומעניינים.
נחמד היה ללמוד ולחקור מושג ,שהוא לכאורה פשוט ומובן,תוך בדיקתו ב"קרקע" המקומית שבה אנו עובדים ביום יום,ולא רק כעוד מונח לתאוריות הרבות הנלמדות במהלך חיינו.


להתראות דנית

5 תגובות:

  1. אכן דנית, המושג העברה מתקשר גם לי להוראה בכיתה.ניתן לראות תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז שהעברה אינה באה להם בקלות רבה. אלא אם כן העברתי להם את הנושא דרך חוויתית כמו:צפייה בסרטון או שילוב הוראת הנושא עם פעילות מתוקשבת, כך קל להם יותר לזכור את החומר ולהשליכו על נושאי לימוד אחרים. בחינוך המיוחד אני מניחה שתהליך ההעברה מתבצע לעיתים רחוקות יותר כיוון שקשה מאוד לתלמידים לזכור תהליכים מסובכים שעברו בלמידה וכל יום הוא בשבילם יום חדש אחר.הילה

    השבמחק
  2. דנית,
    כמורה לתלמידים בכיתות א'. אני רואה את מושג העברה בא לידי ביטוי בצורה בולטת במיוחד. תלמידי כיתה א' המתרכזים בשנת לימודיהם הראשונה ברכישת הקריאה,נדרשים לבצע העברה של תנועות מאות לאות עד לשליטה בכל התנועות וצרופן למילה. שיטת הקניית התנועות זהה על מנת ליצור מעבר קל ללומד.
    העברה במקרה זה ,המתבצעת על ידי הלומד מותנית ברמת הדמיון שבין המצב שבו נרכש הידע למצב החדש.
    אילנית

    השבמחק
  3. תודה על תגובותיכן....
    אכן מעניין לראות תמיד כיצד הדברים באים ליידי ביטוי באוכלוסיות שונות. במקרה הזה זה מעניין כי אני באה מהילדים הבוגרים אך עם צרכים מיוחדים , לעומת הילדים הקטנים שאתן מלמדות....
    להתראות דנית

    השבמחק
  4. בחינוך המיוחד, או לפחות בחלקים נרחבים משדה המחקר, התופעה הזו נקראת גם "טרספורמציה" משמע מעבר מתו התנהגות אחד למשנהו, ילדים בעלי אישיות גבולית לומדים כיצד לבצע פעולות יום יומית כאשר כל פעולה משמשת לביצוע פעולות נוספות, אני חייבת לציין שמדובר באחת מהשיטות היעילות ביותר.

    השבמחק
  5. תודה על תגובתך.
    אכן שיטה זו לילדי החינוך המיוחד היא אחת מהיעילות . איני מכירה את האוכלוסייה עליה את מדברת אך מלימודיי ועיסוקי בחינוך המיוחד, אין ספק שמושג זה הוא אחד מהבולטים בעבודתנו.
    דנית

    השבמחק