יום שבת, 3 ביולי 2010

שיתופיות בלמידה-מהי טכנולוגיית ויקי (פוסט ראשון בסידרה...)

כשמדברים על שיתופיות בלמידה עולה לעיני רוחנו עבודת צוות,הפרייה הדדית ,שיתוף פעולה וכל מה שנחשב כיום במערכת החינוך כתורם ללמידה-כיציאה מה"למידה המסורתית" ומעבר ללמידה מודרנית,משופעת באמצעים טכנולוגיים.

אז מהי טכנולוגיית הויקי? כמובן שכמעט כולם (גם הורים וגם ילדים)מכירים את  האנציקלופדיה החופשית-ויקפדיה, ממנה לקוחות היום מרבית העבודות של תלמידנו/ילדנו היקרים בשיטת העתק-הדבק.

גם אני חשבתי שבכך מסתכם המונח ,עד שהתחלתי את לימודי במרכז ללימודים אקדמאיים. כבר בסימסטר ראשון בחנתי ביחד עם עמיתות שלי לתואר הילה ואילנית את טכנולוגיית הויקי ככלי לשיפור ההוראה והלמידה. במסגרת עבודה שהכנו מצאתי ציטוט של טל-אלחסיד שאמרה:"הויקי היא מצד אחד טכנולוגיה ,אך מצד שני היא תפיסה" .


אז מהי ויקי? טכנולוגיה א- סינכרונית שפותחה ב- 1995מדובר במערכת ושיטה לבנייה וניהול של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, שבהם התוכן נכתב ונערך במשותף על ידי הגולשים.
טכנולוגיה זו מאפשרת כתיבת תוכן שיתופי. התוכן, נכתב ונערך על ידי קהל הלומדים. כל אחד מהשותפים,יכול ליצור טקסט חדש,לעדכן,להוסיף או למחוק טקסט שמישהו אחר יצר,כשכל זאת יכול מתבצע גם מחוץ לכיתת הלימוד.
על פי חגית מישר-טל (אליה עוד אחזור בהמשך)התוצר המשותף בסביבת ויקי הוא מסמך, או אוסף מסמכים המוצגים כמקשה אינטגרטיבית.
דבר מיוחד נוסף הוא האפשרות לצפות ברשימה של כל השינויים שנעשו בתכנים ומאפשר לזהות תרומות ייחודיות של המשתתפים לתוכן השיתופי. למעשה, העבודה בסביבת ויקי מתועדת וכל שינוי משויך למי שביצע אותו. הדבר מספק גם כלי למעקב והערכה ,שגם הם חשובים לתהליכי למידה אישיים שמתבצעים במסגרת התהליך השיתופי.
הויקי היא סביבת קוד פתוח, כלומר ניתנת להורדה חינם מן הרשת .מדובר בכלי פשוט לתפעול, שאינו מצריך ידע קודם רב.
לטכנולוגיית ויקי ישנם שימושים רבים כמו :ויקיפדיה-אנציקלופדיה חופשית,ויקי ציטוט-אוסף ציטטות,ויקי טקטס-מסמכים וטקסטים חופשיים ויקיספר-ספרים מלאים,ויקי מילון-מילון,ועוד.

אז לאחר שהתוודענו למשמעותה/חשיבותה/יתרונותיה של הויקי...(יש לה גם חסרונות כמובן  עליהם אדון בהמשך) מדוע בחרתי לכתוב הפעם על נושא זה?
אני חוזרת לגברת חגית מישר טל שאותה הזכרתי פעמים כה רבות בעבודות שונות שלי,לשמחתי והפתעתי חגית מישר טל הופיעה כמרצה מן השורה בסמסטר הנוכחי ותעביר קורס שכל יישומו בסביבת הויקי מה שיאפשר לנו לבחון את מה שנכתב בתיאוריה הלכה למעשה.
כבר קיבלנו מטלה שיתופית ראשונה שלאחר ביצועה אוכל לחוות את דעתי ולמנות את היתרונות והחסרונות של שיתופיות בלמידה.
במטלה התבקשנו לקרוא במשותף מאמר ולנתחו באופן שיתופי כמובן שגם התוצר הסופי הוא שיתופי.הדבר לא היה פשוט ולימד אותי הרבה על שיתופיות בלמידה אבל.....
על כך ארחיב בפוסט הבא.

ולאלה שמעוניים להרחיב קצת בנושא,הלהלן מספר קישורים הקשורים לנושא:
הרצאה מוקלטת על ויקי בהוראה ולמידה
ויקי ללמידה שיתופית-בעיני הלומדים(מתוך כנס צ'ייס)

מקווה שתרחיבו את הדעת ותהנו

דנית





3 תגובות:

  1. הי דנית,
    קראתי בעניין רב את הפוסט בנושא הויקי, שכן אני נתקלתי בכלי זה לראשונה בסמסטר הנוכחי, ודעתי עליו אני עדיין לא ברורה.
    האם מתוך העבודה שהכנת על הכלי בסמסטר הראשון מצאת כי הוא אכן כה שימושי וכי השימוש בו במערכת החינוך אכן הוכיחה את עצמה???
    אני עדיין לא בטוחה שתלמידי (מהחינוך המיוחד) ימצאו בכלי תשובה לביצוע עבודות משותפות הדורשות כתיבה רבה. אבל ... ימים יגידו :)
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. הי נעמי
    שמחתי על תגובתך אני שותפה לדעתך לגבי תלמידי החינוך המיוחד.
    לגבי שימוש במערכת החינוך אני מקווה שעד סוף הסימסטר אוכל לתת לך תשובה עקב ההתנסות שהתחלנו בסימסטר הנוכחי....מעט מתחושותי תוכלי למצוא בפוסטים הבאים שיעסקו בנושא
    דנית

    השבמחק
  3. היי דנית,
    קראתי בהנאה את הפוסט. גם אני זו הפעם הראשונה בשימוש בטכנולוגיית הויקי. שמחה לקרוא כי התרשמותך הראשונה היא חיובית. כמובן שעד סוף התואר נצבור ידע בשימושי טכנולוגיה שונים בהוראה ולפי זה נוכל להחליט מה טוב יותר, מה פחות ולאיזו מטרה.
    הילה

    השבמחק