יום חמישי, 15 ביולי 2010

סביבת ויקי-פוסט כמעט..אחרון!

אז הנה הגיע הזמן לפוסט אחרון בנושא.
לאחר התנסות קצרה בסיבת הויקי ,הצלחתי לגבש לעצמי דיעה כללית על סביבת הויקי כפי שהתנסיתי בה ולראות את יתרונותיה מול חסרונותיה. אז כפי שהצגתי בעבר מדובר בסביבה פשוטה ללמידה די נוחה לשימוש ואף ידידותית.סביבת הלמידה של ויקי היא חינמית וכל אחד יכול לעשות בה שימוש כרצונו אך מכאן גם נובעים החסרונות שלה.
בסביבת הויקי התוצר הלימודי הוא שיתופי. כל אחד מהמשתתפים יכול לתרום תרומה לימודית משלו אבל מכאן נובעים גם חסרונותיה. כל אחד יכול לערוך לשנות ולהסיר תרומות של אחרים ומכאן אני שואלת את עצמי האם ממשק זה מתאים לכל גיל? האם כדאי ורצוי לעשות שימוש בויקי בתוך בית הספר ??...
בהתנסותי האישית בניתוח מאמר שיתופי הוקל לי מאוד שאף אחד מחברי לא ערך או שינה את תרומתי ואם אני כאדם בוגר הרגשתי זאת אני מניחה שילד או תלמיד בגיל צעיר ממני ,יתקשה להתמודד עם השינוי שעשה חברו במשהו שנכתב בעיניו לאחר השקעה ומחשבה.
בגלל ולמרות האפשרות הזו....אני מודעת לכך שבמידה ועושים שימוש בבית ספר למשל,יש למורה יכולת לשלוט ולראות מהן תרומות התלמידים, מי שינה/ערך/ הסיר ואם מגדירים מראש חוקים וכללים ברורים אז ניתן להרוויח עוד כמה דברים מעבר לכתיבה שיתופית. וזו נק' חשובה הקשורה לסביבה זו-קבוצה או מנחה קבוצה חייבים להגדיר לעצמם כללי עבודה ברורים בהקשר לעריכת תרומה של חבר לקבוצה . במידה ועושים זאת נכון אני מניחה שאפשר להפיק כמה ערכים נוספים לחברי הקבוצה.
נקודה נוספת שהפריעה לי בסביבת הויקי ולה לא מצאתי פיתרון היא שממשק הויקי דומה לממשק הוורד באופן חיצוני אך למרות זאת העבודה בו אינה דומה ויש פונקציות שיש ללמוד לפני כן על מנת שניתן יהיה להשתשמש בה.
ולסיום.....הכתיבה בסביבת הויקי היא כאמור כתיבה שיתופית.התוצר הסופי הוא מסמך של כל חברי הקבוצה וגם ההשפעה של חברי הקבוצה זה על זה ניכרת. למשל בעבודה שלנו במגמה על המאמר ,אחד החל בעיצוב מסויים,בבחירה בצבע מסויים בבחירת קוים....וכולם המשיכו אותו- האם ההשפעה של הקבוצה עלולה לבטל את הבחירה של היחיד?אני מניחה שגם זה תלוי גיל סוג ואופי הקבוצה.
ומפן אישי שלי כמורה לחינוך מיוחד אני שואלת את עצמי ,מה לגבי פערים בכתיבה בין שותפים בקבוצה שהרי הכל גלוי וברור לכולם????
מקווה שאוכל לתת לעצמי תשובה לאחר שאחזור מהשבתון ואולי אתנסה עם התלמידים בסביבה זו.....

להתראות
  דנית

2 תגובות:

  1. הי דנית,
    אני רואה שנושא הויקי מעסיק רבים מאיתנו... את מוזמנת לראות את הפוסט שלי מתאריך 14.7, גם הוא בנושא... וגם אני כמוך הבאתי סרטון המציג את הויקי באור יותר חיובי ונינוח... - וכפי שציינת - יתכן ויש להתחיל את משימות הויקי בנושאים כמו אלה המוצגים בסרטונים, ורק אחרי שפשוף, קביעת כללים (כפי שציינת) וכו' ניתן לעבור לנושאים "כבדים" יותר.
    בנוגע לתלמידי החינוך המיוחד, אכן זאת סוגיה מאד חשובה, מה יקרה לתלמיד הלחינוך המיוחד ש - א' יראו כיצד הוא כותב (שגיאות וכו'), וב' - יתקשה להביע את דעתו ורעיונותיו באופן טקסטואלי...
    ניתן אולי להתחיל במתן "מחסני מילים" או משפטי מפתח שיאפשרו לתלמידים להתחיל משפטים בויקי, או לחילופין למנות זוגות או ללמדם לעבוד עם מאיית.
    לדעתי חייבים להתנסות ולבחור את הדרך המתאימה לכל גיל ותלמיד.
    מה דעתך? ניקח על עצמנו בשנה הבאה ליצור קבוצה משותפת שלי ושלך בויקי? אולי אם הם לא יראו זה את זה יהיה להם יותר קל...
    בהצלחה
    ממני
    נעמי

    השבמחק
  2. הי נעמי
    שמחתי לראות את תגובתך ולדעת שיש מי שמתחבט כמוני בבעייה. מאוד אהבתי את הרעיון שלך לשיתופיות של קבוצות בחינוך המיוחד אני מקווה שטכנית נוכל לממש את הרעיון. לגבי שאר הדברים שהעלית כמו מחסני מילים.....אני מקווה שעש סוף הסימסטר נכיר לעומק את סביבת הויקי מפן אחר....איך פותחים חשבון מה עושים בדיוק...כי כרגע אני מרגישה שאין לי מספיק ידע כדי לייצר רעיונות....
    להתראות
    דנית

    השבמחק