יום ראשון, 9 בינואר 2011

רשתות חברתיות ......שוב בכותרות!!!!

השבוע שוב עלה נושא הרשתות החברתית לגלי החדשות ולצערי שוב לא באמירה חיובית.
שני ארועים חמורים קרו במהלך השבועות האלה, והכל בחסות הרשת חברתית "פייסבוק" - אונס נערה על ידי אדם שהכירה בפייסבוק והתאבדותו של נער שחבריו התנכלו לו באמצעות הפייסבוק.
אז איך קרה שדבר שהיה אמור להיות חיובי קיבל מימדים שליליים כל כך?
נחזור להתחלה ....
מהי רשת חברתית באינטרנט?
רשת חברתית באינטרנט הינה קבוצת אנשים, אשר לכל אחד מהם ישנו עמוד אישי באותה רשת. העמוד האישי כולל פרופיל עם פרטים אשר אותו אדם בוחר לפרסם על עצמו, וכן בלוג אישי. האנשים באותה רשת "קשורים" זה לזה באמצעות הגדרת החברות ביניהם, ולכל גולש ישנו מצבור חברים משלו. כך למעשה נוצר אפקט ה"רשת", שכן נוצרות חברויות משותפות וגולש יכול "להציע חברות" לגולש שהכיר דרך חבר, וכן הלאה. הרשת מהווה שיקוף של החיים החברתיים במציאות, ומטבע הדברים, נוצרות "קליקות" וקבוצות קטנות של חברים הקשורים זה לזה.
אז איך הכל התחיל?
אתר "חבר'ה" שעלה לאויר בשנת 2002 היה הסנונית הראשונה בארץ, אשר בעקבותיה גל רשתות חברתיות החל לשטוף את אוטוסטרדת המידע. באתר "חבר'ה", לכל גולש היתה אפשרות למצוא חברים מתקופת הגן, היסודי, התיכון, הצבא ומכל מסגרת חברתית שהיא, לשלוח לו הודעה אישית ולחדש את הקשר. אחר כך הצטרף גם  אתר "מקושרים", שהיה בעל סממנים דומים .
עולם הרשתות החברתיות הולך ומשגשג, וכמות המשתמשים ברשתות אלו גדלה מדי יום ביומו ושוברת שיאים כמותם לא נראו על גבי הרשת. כיום, האחים הגדולים השולטים בארץ בעולם הרשתות החברתיות הינם הדה-מארקר קפה, ה-Myspace (רשת המיועדת בעיקר לאמני מוסיקה) וה-Facebook שכבש את העולם כולו בסערה.
לכאורה נראה נפלא....הזדמנות לחדש קשרים ישנים.....למצוא אנשים להזכר בימים טובים.....
אז איפה הימים הטובים? איך קורה שיותר ויותר אנשים מנצלים את הרשתות החברתיות הנפלאות הללו לדברים כל כך שלילים עד שזה הופך להיות מאיים ומפחיד ,ולחשוב שכל ילד מגיל שבע בממוצע  יש לו כיום עמוד ברשת חברתית זו או אחרת.....
אז אני מתבוננת בילדי הפרטים המכורים לרשת ועוקבת בחרדה אחר כל פרט ופרט שנשלח לרשת,ועלול לזהות אותם בפני אלה שאינם מחפשים רק את הצד החברתי ....
ושואלת את עצמי מה מידת החשיפה הנכונה?הרי כולם מעלים תמונות,משתפים בתחושות ברגשות ואיפה הפרטיות????
הרי כל מידע שפירסמנו במודע או שלא במודע ,ניתן לקריאה על ידי כולם (גם מי שאולי  לא התכוונתי ... אבל הוא חבר של חבר של חבר.....)
באחד השיעורים ,שוחחנו על עניין הרשתות הללו עם ד"ר אלון הסגל שנתן לנו את המימד המפחיד והבעייתי בעיני ,של הרשת החברתית .לפי דבריו,עם פתיחת החשבון בפייסבוק אנו מאשרים בעצם שכל מה שאנו מעלים לפייסבוק הופך בעצם להיות בבעלות פייסבוק ולתמיד-בלתי ניתן למחיקה! (גם אם הסרנו אותו אחר כך) ובעצם הם יוכלו להשתמש בחומרים אלה כראות עיניהם....
זהו מידע שלדעתי צריך להדליק נורה אדומה לכולנו !!!
אחת היוזמות המעניינות שעלו כדי למנוע הישנות ארועים כגון אלו מובאת בכתבה הבאה
אז בואו נקווה שבפעם הבאה כשפייסוק תעלה לחדשו זה יהיה בסיום חיובי כגון הכתבה שהצילה חיי אדם.

להתראות דנית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה